La Taula de Treball del Cementiri impulsa la informació sobre els drets i les necessitats en relació les defuncions

L’Ajuntament d’Arenys de Mar ha habilitat un espai anomenat “Què fer quan ens trobem davant una defunció” elaborat per la nostra Assemblea Local

El consistori ha recuperat la gestió del cementiri després de quasi un any de treball, tot i que el servei del tanatori continua en mans privades

Cementiri de Sinera (Arenys de Mar)

L’elaboració d’un enllaç a la web municipal anomenat “Què fer quan ens trobem davant una defunció” pretén facilitar l’accés del ciutadà a la informació relacionada amb les defuncions i ha estat a petició de l’última reunió de la Taula del Cementiri. En aquesta taula la CUP hi hem participat activament des de la seva constitució aportant nombroses informacions i entenent la necessitat d’arribar a uns acords per fer front a l’abús del monopoli de les funeràries.

La informació exposada a la pàgina web de l’Ajuntament en relació a l’actuació d’un ciutadà davant una defunció té com a objectiu fonamental fer evident que davant aquesta situació el ciutadà té els següents drets: escollir la funerària que desitgi, saber les seves obligacions legals, sol·licitar un pressupost tancat i, sobretot, reclamar si ho considera oportú.

A més, un altre dels objectius aconseguits per la Taula del Cementiri és l’obligació de transparència respecte a la informació dels preus per part de les funeràries que vulguin operar al municipi. És a dir, qualsevol funerària que operi al cementiri haurà de tenir els preus dels seus productes especificats d’una manera clara, entenedora i amb un enllaç directe a la pàgina web municipal.

Actualment, el servei d’enterraments del cementiri està en mans municipals i el tanatori en mans privades. Això és degut al contracte que es va firmar l’any 2002 per l’equip de govern d’ERC. En aquest contracte se li cedia a l’empresa funerària Cabré Junqueres SA el servei del tanatori per 50 anys a condició que es fes càrrec de la construcció de l’espai per un valor tancat de 180.000 euros. D’aquesta manera, es va cedir un servei públic, universal i obligatori, per una quantitat relativament assequible, tenint en compte que en 10 o 15 anys estaria amortitzat. Per tant, és oferir a un privat el monopoli del negoci de defunció que sempre serà fiable.

Des de la Cup d'Arenys de Mar continuem motivant a l'Ajuntament a treballar per la plena municipaltizació del servei i per millorar el control de tot allò relacionat amb una defunció, ja que no fer-ho significa deixar el servei en mans de les funeràries, l'abús i l'opacitat de la gestió que únicament afavoreix el monopoli en el servei d'enterraments.

Cal millorar el control de tot allò relacionat amb una defunció, ja que no fer-ho significa deixar el servei en mans de les funeràries, l'abús i l'opacitat de la gestió que únicament afavoreix el monopoli en el servei d'enterraments